FAQ - neboli často kladené otázky

 

Jak dlouho vydrží vírník ve vzduchu?

Až 5,5 hodiny.

Jak vysoko se dá s vírníkem vyletět?

Bez odpovídače sekundárního radaru smíte v České republice létat do letové hladiny FL60 - tedy přibližně do nadmořské výšky 1850 m. S odpovídačem a radiovým spojením samozřejmě i výše. 

Je na vírník potřeba pilotní průkaz?

Ano, samozřejmě. V České republice potřebujete vlastnit pilotní licenci "Pilot ultralehkých vírníků". Pilotní výcvik vám zajistíme my a pilotní průkazy vydává Letecká amatérská asociace.  

Jak se dá s vírnikem letět rychle?

Cestovní rychlost vírníků od Autogyra je 160 km/h. Maximální rychlost je 185 km/h. Ekonomicky lze cestovat rychlostí kolem 120 km/h.

Jaká je běžná spotřeba vírníku?

Vírníky Autogyro spotřebují při běžném cestovním režimu 12 - 14 litrů automobilového benzinu na hodinu letu. Při výcviku a dynamičtějším létání samozřejmě o něco více. :)

Můžu s vírníkem létat i v horším počasí, třeba v zimě?

Samozřejmě! Pokud je viditelnost v bezpečných limitech, je možné letět. Vírník si se špatným počasím velice dobře poradí. Teplo vám bude díky vytápěné kabině. V případě otevřené kabiny nabízíme spoustu doplňků, které vám se zimou pomohou - vyhřívané rukavice, kalhoty, vložky do bot atd. 

Na jak velkém prostoru je možné odstartovat?

V sóle odstartujete z plochy kolem 50 - 70 metrů dlouhé. Opět je ale potřeba používat zdravý rozum a pro vzlety si vybírat pro jistotu delší plochy.

Je s vírníkem možné přistát kdekoliv? Třeba na příjezdové cestě k mému domu?

V principu by to problém být neměl. Vírník potřebuje pro přistání skutečně jen několik málo desítek metrů. Jsme však limitováni zákonem. V České a Slovenské republice je možné pro start a přistání ultralehkých letadel využívat pouze vhodné plochy mimo zastavěnou oblast a je nutný souhlas majitele plochy. Pilot by měl také používat zdravý rozum... :)

Kolik zabere vírník místa v hangáru?

Pokud z vírníku sundáte rotor (8,4 m / cca 30 kg), vejde se vám bez problémů i do vyšší garáže. Rozměry vírníku jsou necelých 5 metrů na délku, necelé dva metry na šířku a 2,7 m na výšku.    

Dá se s vírníkem i viset ve vzduchu jako s vrtulníkem?

V principu nedá, ale dá se letět velice pomalu. Minimální rychlost je kolem 30 km/h - při silnějším protivětru se tedy vlastně proti větru dát i viset. Pokud s vírníkem zastavíte úplně, nespadnete - jen budete řízeně klesat rychlostí kolem 7 m/s. 

Jaké jsou dodací lhůty nového vírníku?

V závislosti na momentální situaci a konfiguraci vašeho vírníku se dodací lhůty pohybují mezi 2 až 6 měsíci.

Používají vírníky nějaké záchranné prostředky pro případ nouze, např. raketový záchranný systém?

Vírníky Autogyro žádné záchranné prostředky nepoužívají. Vírník je neustále v režimu tzv. autorotace, která i v případě vysazení motoru zajistí pozvolné a řízené přistání vírníku.  

Nabízíte i vírníky pro více než dvě osoby?

Nenabízíme. Přestože existují a létají vícemístné vírníky, nejrozšířenějšími jsou vírníky dvoumístné. Spadají totiž do pro všechny letce nejdostupnější kategorie tzv. ultralehkých letadel. To jsou letadla se vzletovou hmotností do 450 kg. Nabízíme tedy pouze dvoumístné vírníky.

Jsou evidovány nějaké tragické nehody vírníků Autogyro?

Za celou dobu značky Autogyro (vyrobeno více než 1200 ks vírníků) je evidována jediná tragická nehoda.

 

Máte další dotazy? Kontaktujte nás! 

 

 

 

 
 
www.auto-gyro.com © 2012 Nirvana Systems s.r.o., budova 179, Letiště Přerov - Bochoř, 750 02 Přerov, Česká republika
tel.: +420 577 226 616
e-mail: info@autogyro.cz