Text: Václav Fiala | Foto: Kamil Večeřa | Zdroj Flying Revue
Stroj, o němž se bavíme, je vírník, konkrétně vírník německé společnosti AutoGyro, kterou v Česku a na Slovensku zastupuje zlínská společnost Nirvana Systems s.r.o.
To, co mají vírníky s vrtulníky společné, je rotující nosná plocha – rotor. To, co jim přebývá, je tlačná vrtule, a to, co jim oproti vrtulníku chybí, je aktivní pohon rotoru.
Vírníky létají díky rotující nosné ploše – rotoru, který ale oproti vrtulníku není aktivně poháněn a rotuje jen díky nabíhajícímu proudu vzduchu – autorotací. Dopředný pohyb zajišťuje vrtule v tlačném nebo tažném uspořádání. V případě AutoGyra je to uspořádání tlačné. Tyto vírníky spadají do kategorie ultralehkých vírníků se vzletovou hmotností do 450 kg.